fredag 18. mai 2012

Kanon fisket i Simrishamn

Ja nå har en endelig kommet seg til hektene etter en uke i Simrishamn. På avreisedagen så skulle vi møte hverandre på Nordby, pål s og jeg møttes hos meg og vi fikk lastet over alt som skulle med og satt i marsj. Vel på Nordby så var det ikke bare oss som skulle avsted men noen båter fra NTF(norges trolling forbund)sto også der. Vi hilser litt på folket og små handlet litt før vi dro mot Simrishamn. Praten gikk både lett og ledig for oss som aldri hadde vært nede for å fiske vandringslaksen. Når det bare var fem mil igjen så small det til, hmmmm har vi punktert på hengeren og begynner å vele rundt i veien for å se alle hjula på hengeren men ingen punktering å se. Så bare datt bilen ned i ræva og punkteringen var et faktum, men på bilen. Etter mye om og men så fikk vi løs reservehjulet til scorpionen fra land cruiseren så vi fikk krøket oss de siste mila. Vi kjørte ned med båtene til havna og fikk de ute i vannet, kom i prat med en danske der som hadde hatt et veldig godt fiske. Spurte litt rundt om hvor han hadde fisket og tyv tittet litt på hvilke beten og hvilke farger de hadde fisket med. Fikk forøvrig samme svar av han om hvor det var bra som de på logen(se lengre ned). Første vi fikk se når vi kom til Bengtssons Loge var et kjent skue fra nettet, røda baron satt der. Jaggu trevlig fyr det der, kom også i snakk med Patrick fra PM fishing, artig kar det også. Når spørsmålet kom om hvor vi burde fiske så var svaret enkelt "det er fisk overalt" fikk vi til svar samma hvem vi pratet med. Lørdagen kom og gikk ganske så fort, det var rett og slett for mye vind til t det var forsvarlig å dra ut så denne dagen tacklet vi opp båter og utstyr. Kvelden gikk med til en kjempe god gryte ogsom Olav lagde, kudos for den Olav. Søndagen kom og i dag skulle det fiskes samma F. Etter en bedre frokost kastet vi oss i bilene og spant avgårde. Pål s og jeg valgte et område for oss selv og 20min etter vi hadde betene i vannet så hogg det, herregud for et utras den hadde, meterne med line bare fløy av snella. Etter fighten og jeg fikk håvet den nye pb'en til pål s så var det to utrolig fornøyde førstegangs fiskere med en laks på litt over 9kilo. Det ble litt klabb og babb men men fikk da rigget ut alt sammen igjen og da varte det ikke lenge før det hogg på siden min, oj denne er stor ble vi enige om men vekt tørre vi ikke å gjette på. Når pål s stod klar til å hove så kom det noe jeg ikke kommer til glemme "ikke midt denna, den er svær". Det gjorde ikke at gele knea mine ble noe bedre men etter en klokkeren håving så lå grisen i båten. 12.53 kilo av en gris i båten, lykken var utrolig stor og både jeg og pål s hadde satt hver våres person beste på kort tid. Hvor skulle dette ende, hvorfor fisker ingen der vi fisker? Vi hørte jo de andre båtene men der vi fisket så var det ikke en båt å se bortsett fra bornholm ferja og noen tank båter. Vi fikk litt senere en til på ni kilo, hvilket kick. Utpå kvelden hadde det begynt å blåse mere 10ms og litt mere i kastene så vi snakket om å dra inn. Så hogg det igjen, pål s driller fisk og jeg legger båten i med sjø. Da hogger det igjen og jeg spoler ut og driller, pokker å moro. Dobbelt hogg og greier, men ikke nok med det enda en valgte å ta en av spoonsa våres og trippelhogget var et faktum. Vi greide under de omstendighetene å holde hodene kalde og fikk landet alle tre. Vi tok hverandre i hånda og bare gratulerte hverandre med fisket for dette var helt sykt i forhold til hva vi hadde forventet oss. Vi rev ned resten sv utstyret og fikk stampet oss inn til havna. Vi kom inn og fikk kontroll veid fiskene og resultatet etter endel timer fiske så hadde vi en på 4kilo, fire på 9kilo og en i topp på 12kg. Hvilket fiske vi hadde hatt, dette er jo bare helt rått. Mandagen kom og vi valgte å dra til samme sted, fikk ut stengene. Vi gnudde lenge i samme område sam dagen før men det skjedde ikke noe, vi valgte å kjøre til varmere vann for vi hørte jo at alle andre fikk bra med fisk(rookie misstake). Vi gnudde der noen timer men alt vi fikk var noen nebbgjedder og ikke noe annet så vi får vel kjøre til de gammle punktene. Da skal jeg si deg at det ble liv i røra, vi fikk hver vår 11kilod nesten rett etter hverandre og en på sekskilo. De to neste dagene blåste vi inne og valgte å få ordnet et vist punktert dekk. Makan til service på østralens vulk har jeg aldri vært borti, rett og slett enestående. Torsdagen Kongo vi skulle atter en gang fiske der vi hadde fisket så bra de andre dagene, var i havna ved tre tiden o stengene var utti ved fire tiden. Nu jævlær skulle det fiskæs. Det skjedde ikke stort denne dagen, mye torsk og mye nebbgjedder ble jo da. Men vi fikk lurt opp en på seks kilo og en på tre kilo så det var ikke dårlig. Etter fjorten timers med fiske valgte vi å trolle oss mot havna. Pål s sitter å halv sover bak rattet og jeg er i dypt konsentrert med spillet "sinna fugler". Da raper det til på taket og telefoner og alt flyr veggimellom, når jeg får tak på stanga har den alt tatt ut over 400 fot med line og det bare fortsetter, hva i all verden er det jeg nå har kroket? Leggerntil mere brems men det bare fortsetter, så dreier den av til venstre og jeg får mulighet til å prøve å pumpe den inn. Fikk ikke så mye før den dro igjen og kroken løsnet POKKER. Vi rev litt senere og kom oss til logen, jeg kommer aldri til å glemme det snellehylet så lenge jeg lever. Så mye krefter, så langt på så kort tid er jo bare helt sykt. Bilder kommer da jeg ikke skjønner hvordan jeg legger de til med iPad.

2 kommentarer:

Mats Larsson sa...

Gøy å lese om deres tripp til mine gamle fiskevann. Drit gøy att dere fikk ett så bra fiske når dere var nere i Simrishamn.
Så vi får bare håpe på att "kolhuvena" som sier att trollingfisket tar all lax, att di tenker om, for når yrkesfiskerne tar tonvis av lax og ørret, så er det "lille" som en trollingfiskare tar opp, bare en drope i havet.

Team Buer sa...

Helt klart, håper de får det med seg for det er mange som innvolverer seg.
Gleder meg til neste år, hvis det fortsatt er fiske der.